נזקי נדידת הציפורים


הדאון ולהקת שקנאים בתעופת דאיה משותפת (צולם מתוך הדאון
 ע"י יוסי לשם).

מכאן הצורך במעקב אחר מסלולי נדידת הציפורים וחשיבות רבה לפיתוח שיטות מעקב שונות ויעילות. לאחרונה נערך כנס בין-לאומי באתר בהשתתפות 58 נציגים מ-25 מדינות, ביניהם נציגים מטוניס וממדינות ממזרח אירופה. בכנס נידונו אספקטים חינוכיים וסוכם על שיתוף פעולה במזרח התיכון בכל הקשור לאזורי הנדידה של הציפורים. כמו כן סוכם על שיתוף פעולה בהכנת אתרים באינטרנט העוסקים בקידום הנושא.

מפת נתיבי הנדידה העיקריים של העופות הדואים בשמי ישראלנתיב מערבי, נתיב מזרחי ונתיב הרי אילת. במקביל מצויינים האתרים בהם מפותחת עתה רשות מוקדי הצפרות ביוזמת החברה להגנת הטבע.

קרדיט לתמונות ולאתר:

יותר מ-3,000 תאונות אוויריות בין מטוסי חיל האוויר ובין ציפורים נודדות אירעו בעשרים וחמש השנים האחרונות. חלק לא מבוטל מהתאונות הסתיים באבדות קשות בנפש.

אלה הן תמונות של שני טייסי קרב ושל נווט בחיל האוויר הישראלי, שקיפדו את חייהם כתוצאה מפגיעת ציפורים נודדותרס"ן ספי לוין, בן קיבוץ מעגן מיכאל. נפל ב-28 באוקטובר 1974 והוא בן 27 שנים. מראשוני טייסי הסקייהוק בחיל האוויר. בזמן הובלת רביעיית מטוסי קרב מעל עמק החולה. התנגש בשקנאי נודד שפגע בחופת הסקייהוקסרן רונן לב, חיפאי. נפל ב-10 באוגוסט 1995 והוא בן 24 שניםרונן הטיס F-15 במסגרת אימון בנגב, עת פגעו במטוס שלוש חסידות נודדות, כשהמטוס טס במהירות של 1,000 קמ"שסרן ירון ויונטה. בן גבעת אולגה. נפל ב-10 באוגוסט 1995, עת שימש כנווט F-15 במטוסו של סרן רונן לב. בן 22 שנים היה בנופלו.
אירועים אלה הם  זה היה רק חלק קטן מתוך כ-3,000 תאונות אוויריות בין מטוסי חיל האוויר ובין ציפורים, שאירעו בעשרים וחמש השנים האחרונות. התאונות גרמו נזקים חמורים ביותר לחיל האוויר הישראלי, שנאלץ לחלוק את המרחב האווירי המצומצם והבעייתי שלו עם כחמש מאות מיליוני ציפורים נודדות בכל עונת נדידה, עם מספר לא מבוטל של ציפורים חורפות ועם מגוון עשיר ויוצא דופן של ציפורים יציבות ומקייצות. מיקומה הייחודי של מדינת ישראלבצומת של שלוש יבשות, גורם לכך שהיא מצוייה ב"צוואר בקבוק" בעל חשיבות בין-לאומיתשכנראה אין שני לו בעולם. באביב ובסתיו חולפות בשמי ארצנו למעלה ממיליארד ציפורים נודדות.התנקזות מספר כה גדול של עופות דואים, המגיעים לעתים בגלי נדידה של עשרות או אף מאות-אלפי פרטים ליום, מעל לנפח האווירי המצומצם של ישראל, יוצרת בעיית בטיחות טיסה חמורה ביותר למטוסי חיל האוויר ולטייסיו.